15 december

Igår blev jag klar med en lila/brun klänning med vita prickar och stor krage. Efter som att det bara är två dagar kvar i skolan så började jag inte med något nytt utan provade ett av "recepten" ur Sofia Hedströms bok "Mode manifestet" nämligen att färga med te.









Att färga med te är jätteenkelt och luktar väldigt gott. Vilken färg det blir beror på vilken te sort man använder. Jag provade rött te och svart earl grey te. Färgen från det röda tet blev tyvärr inte rosa utan off white och det svarta blev smutsig nude.

Så här gör man:
Koka upp vatten i en stor kastrull och lägg i 8-10 tepåsar. Lägg i det du vill färga, det kan till exempel vara en sjal, ett linne eller strumpor. Om du vill ha en starkare färg kokar du tyget i ca en timme och kortare om du vill ha en svagare färg. De sista tio minuterna häller du i saltet efter behag. Häll sedan ur teet och skölj tyget med vatten. Under vinterlovet tänker jag prova att färga med rödvin för att få en ljusrosa färg.



På eftermiddagen kom självaste Sofia Hedström och förelästa på skolan. Föreläsningen var väldigt spännande och hon pratade bland annat om sin shopping detox. Hon nämnde även att en vanlig svensk köper mellan 45-60 nya plagg per år. Efter föreläsningen kom hon till vår sysal och fikade med oss.



Efter skolan så kokade korridoren massa massa knäck och hade julklappsbyte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0