Praktikdag två, vårblommor och morotssoppa

Dagen började med en härlig överraskning, jag kände en svag doft av ruttet och när jag tittade ner från min cykel ser jag till min fasa att jag precis då cyklar över en mosad råtta. Med svans och allt.

När jag kom fram till ateljén fortsatte jag sy på tryckknapparna, som en liten fabrik var jag. I morgon ska jag räkna ut på ett ungefär hur många timmar jag lagt ner på det. Hur som blev jag äntligen klar med det! Idag fick jag förutom knapparna göra en hel del andra roliga saker. Vi fick bland annat en "beställning" av band till föreställningen Madame Butterfly som dom behövde på en kvart, så då fick jag snabbt snabbt sy ihop några band som de skulle ha till sina peruker.



När jag sytt klart banden gick jag och Magnus (som är ansvarig för herrarnas kostym) över till Operan för att lämna dem. Då fick jag även chansen att titta runt lite bakom kulisserna och se hur det ser ut i sminklogen och perukmakeriet. Det var hur ballt som helst att vara där och se hur det går till när man gör peruker







Vi gick även ner i skokällaren för att plocka med oss massa skor tillbaka till sy ateljén. Det fanns hur mycket skor som helst där inne och jag har nog provat var enda en av dem. Önskar att jag kunde få plocka med mig ett par tjugo stycken så där...



Efter lunch gjorde jag lite allt möjligt, som till exempel fick jag i uppgift att ha sönder en gammal hjälm, jag gjorde även klart en lista på storlekar på skjortor till en föreställning samt sortera skjortor. Jag var även med på en kort inprovning av byxor som en sångare skulle ha. Väldigt trevlig och lärorik dag


Hjälmen före


Hjälmen efter. Guldknapparna skulle även tas bort men det behövde göras med en vass maskin och då tog jag ett moget beslut om att låta en vuxen göra det för jag skulle med all sannolikhet skära av ett eller flera fingrar.

Sen fick jag ett passerkort till dörren, då blev jag så här glad



Kvart över fem ville jag inte jobba mer, då gick jag istället ut på en promenad i den fina vårsolen och en kort vända på stan. I parken utanför Operan hittade jag de här fina vårtecknet. Blev alldeles varm i hela kroppen







Klockan sex mötte jag upp alla kusiner hemma hos Maria för att äta lite middag. Hon hade gjort en alldeles supergod morotssoppa och jag åt tills jag nästan sprängdes.







Vi satt där i någon timme och pratade och drack öl tills det var dags att cykla hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0