La Mercè

Just nu sitter jag på mitt lilla favorit datacafé. Men idag är det röd dag och därför är alla lediga=det är tokfullt! Plus att det står massa stora träskulpturer utanför som tillhör paraden som ingår i La Merce som är Barcelonas största stadsfestival.
 
När jag och min nya vän Annie skulle gå och fika idag gick vi även förbi ett torg där dom byggde ett människotorn, Även det är en väldigt stor grej här. Förstår dock inte varför man gör det, tycker mest det ser väldigt farligt ut (tur att barnen som är högstupp har hjälm)
 
 
Efter en liten snabb googling hittade jag den här korta förklaringen
 

"Barcelona La Merce lasts for around 5 days and is a festival held in honour of Mare de Deu de la Merce, the Patron Saint of Barcelona.

The festival, which officially first took place in 1902, bids goodbye to the summer with a bang and welcomes in the cooler months of autumn.

This year 2012 there will be hundreds of different activities taking place in the city"
 
Idag är det sista dagen och det har varit fint att få vara del av det för det har verkligen hänt massa fina grejer. Som The Kooks spelning och ljus-showen som var vid Sagrada Familia igår.
Det var supermycket folk såklart men väldigt ballt att se. Galet mycket färger och det såg ut som att hela Sagrada rörde sig och var som flytande.
 
Här är en litet youtubeklipp som visar lite hur det såg ut
 
 
Nu ska jag försöka ta mig förbi dom där jättestora och obehagliga statyerna som står precis utanför min port...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0