Paris dag fyra och fem

Den fjärde dagen var vi inte så pigga efter nattens festligheter, så jag sov länge på morgonen och åkte sedan till Republiq där Helene jobbar för att möta upp henne och Nina på lunch. Helene tog med oss till hennes bästa kinarestaurang där man fick god och billig mat.



Efter det satt Nina och jag på ett café hela eftermiddagen, drack kaffe, pratade och väntade ut regnet.


När regnet avtagit gick vi till Ile de la cite, ön där Notre dame ligger. Där köpte vi macarons på ett litet bageri.







Dag fem


Den femte dagen var en väldigt händelserik dag, vi fyllde var evig minut för att jag inte skulle missa att göra någonting på min resa. Vi började med att åka till Montmartre för att besöka kanske världens största tygbutik. Den var fyra våningar hög och fylld med massa massa helt okej billiga tyger.



Jag kom därifrån med två finfina tyger



Efter det gick upp för alla trappor till Sacre coeur som låg precis bredvid tygaffären. Vi tittade lite på kyrkan och gick vidare för att köpa crêpes som jag tjatat om hela veckan. Där lämnade Helene oss för att åka till jobbet medan jag och Nina småstrosade vidare i Montmartre och satte oss på ett starbucks vid Moulin Rouge.











Efter fikat tog vi tunnelbanan till Triumfbågen och tittade på den storslagna utsickten. När vi kommit ner på marken igen gick vi mot Eiffeltornet.







På väg mot tornet gick vi förbi ett muséum som heter Palais de Tokyo som hade en väldigt fin bokaffär. Vi gick även förbi en liten fotoutställning som var längs seine.











Den obligatoriska Eiffeltornetbilden






Sen gick Nina till skolan och jag åkte till Notre dame och tittade på när solen gick ner









Efter att jag lagat en "tack för att jag fick komma träffa er i Paris" middag gick vi ut och tog ett hejdå glas vin och åt ostbricka.

Dagen efter han jag med att se Edith Piafs grav och på eftermiddagen åkte jag till Uppsala. Det var en fantastiskt trevlig vecka i Paris!

Kommentarer
Postat av: Nina

det var superroligt att ha dig här! fint att läsa om staden från nån annans perspektiv. mkt fint!

2011-11-09 @ 21:55:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0