Salvador Dali

Igår morse mötte jag och Emma upp Anna utanför vår port för vi skulle nämligen på utflykt till staden Figueres och Salvador Dali museet. Som jag skrev i förra inlägget fick jag en gäst på min axel när jag gick ner i tunnelbanan, Spaniens största kackerlacka, som sedan samtalsämnet hela dagen. Vi åkte till tågstationen Estacio sants och efter lite klureri lyckades vi köpa tågbiljetter.
 
 
Figueres ligger 20 mil norr om Barcelona, alldeles vid gränsen till Frankrike. Vi funderade på att rymma till Frankrike, men vi tar nog det en annan gång.
 
I två timmar fick vi se den spanska landsbyggden susa förbi utanför fönstret. Väldigt vackert
 
 
 
 
När vi klivit av tåget letade vi direkt upp en uteservering att äta lunch på. Den låg på Placa de Catalunyia, som visade sig finnas även i Figueres. Dom hade också en Rambla och andra gatunamn man kände igen från Barcelona. Tryggt och bra med samma tyckte vi.
 
 
Jag och Anna åt Tortilla de patata som är en favorit medan Emma åt något som var högst oklart
 
 
Sen letade vi oss vidare genom stan upp mot Dali museet
 
 
 
Stan var mycket mindre än vad den såg ut att vara på kartan, vi hade föberett oss på en långpromenad men det visade sig att det bara låg runt hörnet!
 
 
Väl inne fick vi se många konstiga grejer och tavlor. Dali var minst sagt en udda liten man.
 
 
 
 
Jag kan nu även säga att jag har gått PÅ Dalis grav
 
 
Efter all konst blev vi sugna på glass, så vi satte oss utanför stans kyrka och åt glass med kakor i.
 
 
 
 
Vi hann även med att dricka en kopp kaffe och lyssna på hur tyst det va i Figueres innan det var dags att gå till tåget som tog oss hem lagom tills det hade blivit mörkt
 
 
 

Kommentarer
Postat av: nina

AVIS!!!!!

2012-10-05 @ 10:33:25
URL: http://futureexpressionist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0